zaterdag 21 juni 2014

DIY: Zelf maken, Faberge eieren



(Klik op een van bovenstaande afbeeldingen voor een vergrote weergave)


Fabergé-eieren ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Faberg%C3%A9-ei Russisch: Яйца Фаберже ) zijn juwelen in de vorm van paaseieren die Peter Carl Fabergé en zijn werknemers tussen 1885 en 1917 maakten in opdracht van de Russische tsaren om te dienen als paasgeschenk. Kenmerkend voor de 52 gemaakte eieren is dat ze stuk voor stuk uniek zijn en dat ze gemaakt zijn van kostbare materialen zoals goud, platina en edelstenen. Na de Russische Revolutie zijn de eieren verspreid geraakt over de hele wereld: tien eieren zijn verdwenen, zestien zijn in bezit van particulieren, vijf zijn in handen van koningin Elizabeth II van het Verenigd Koninkrijk en een groot aantal eieren bevindt zich in verschillende musea. Fabergé-eieren zijn heden zeer kostbaar en sommige zijn miljoenen waard.

Een écht  Fabergé ei is voor de normale sterveling niet te betalen, maar je kunt zélf een 'Fabergé-ei' maken dat er ontzettend duur uitziet en dat kwa uiterlijk niet onderdoet voor een écht Fabergé ei.

Wat heb je nodig?:

  • - Een decoratie ei (Hier te koop in verschillende maten)
  • - Gesso (Heel goedkoop aan te schaffen bij de Action)
  • - Strasssteentjes of strassband
  • - Metallic verf (Ik heb in mijn ontwerp gekozen voor parelmoerverf van Tex.co)
  • - Parelmagneten (Op dít moment in de aanbieding bij de Xenos, 6 st. voor € 1,=)
  • - Een mooi sierrandje (die ik gebruikt heb heb ik gekocht bij een fourniturenkraam in Capelle aan den IJssel op de markt)
  • - Secondenlijm
Uiteraard kun je van alles gebruiken om je ei te versieren, ook servetten, door gebruik te maken van découpage. Ook kun je mooie camees gebruiken en ornamentjes, pareltjes, halfedelstenen of bedeltjes.

Hoe ga je te werk?:

Allereerst geef je het ei een primelaag met gesso (Wat is gesso?) Ik heb het ei drie dikke lagen gegeven en het ingedept met de zachte kant van een schuursponsje (zorg wel voor een egale en niet slordige laag gesso, omdat het ei anders niet mooi wordt).

Vervolgens heb ik het gehele ei geschilderd met parelmoerverf van Tex.co, dit is de allermooiste kwaliteit parelmoerverf die er is.

Nadat ik het ei geverfd heb (twee lagen) heb ik rondom de punten aangestipt waar ik de parelmagneten wilde plakken en deze er met secondenlijm opgeplakt. Om de parelmagneten (op het grote ei) heb ik een mooi sierrandje geplakt dat ik bij de fourniturenkraam had gekocht. Op deze manier gaf ik de parelmagneten een chiquer uiterlijk. Ipv parelmagneten kun je natuurlijk ook iets anders gebruiken, maar in dít geval vond ik de parelmagneten van de Xenos erg mooi uitkomen.

Vanaf de top van het ei tot aan de onderkant heb ik twee andere glinsterende sierrandjes geplakt (zoals te zien is op de foto) met secondenlijm. Dit maakte het ei helemaal af.

Het tweede, kleinere ei heb ik versierd met hetzelfde randje, alleen heb ik op het tweede eitje enkel strassteentjes en strassband gebruikt om het te versieren.

Wil je ook je eigen Fabergé ei? Ga dan aan de slag met deze tutorial!

Veel plezier!

Like dit bericht op mijn facebookpagina of deel dit blogbericht op Facebook, Twitter, Pinterest of welke andere sociale media dan ook! De deelknoppen zie je hier onder :-)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten